موقعیت مهدی: پیکر مهدی زیر آبهای کارون
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۳۰۸۷۰
آفتابنیوز :
مریم جعفری حصارلو*- «موقعیت مهدی» فیلمی رئالیستی ودر ژانرجنگی دفاع مقدس است و اساسا به وضعیت زندگی شخصیت مهدی باکری میپردازد. فیلم شش پرده داستانی دارد که عبارتند از:یک قبضه کولت کمری، پلیور آبی، آخرین تماس، من باکری نیستم، موقعیت مهدی، لباسهای خیس.
روایت فیلم؛ دو خط داستان زندگی مهدی باکری به صورت موازی در خانه و در میدان جنگ به تصویر کشیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حال مهدی به خانه باز گشته و روحانی محل از رشادت بسیجیان در مسجد محل میگوید و زهرا خواهر مهدی و حمید از زبان روحانی متوجه میشوند که مهدی اجازه به عقب بردن پیکر برادر شهیدشان را نداده و این اولین مخالفت قلبی خانواده با رفتار و کردار مهدی باکری است که چرا مهدی اجازه نداده تا پیکر به خانه بازگردد و در بهشت زهرا دفن شود.
پرده چهارم با نام «من مهدی باکری نیستم» مقایسه بسیجی جوان به نام خسرو و مهدی باکری است. خسرو دوست صمیمی اش را در عملیات از دست داده و میخواهد پیکر دوست شهیدش را به پشت جبهه برساند؛ بنابراین پیکر را به دوش میکشد. اما مهدی باکری با اینکه سردار و فرمانده عملیات است؛ هیچ تفاوتی بین پیکر برادرش و دیگر شهدا قائل نمیشود. این اپیزود به دیدگاه مهدی باکری و عدم تفاوت قائل شدن بین شهدا اشاره دارد.
پرده پنج «موقعیت مهدی» است. شروع پرده در شهر اهواز در فروردین ۶۳ میگذرد. از کنار رودخانه کارون و یا به اصطلاح «لب کارون» آغاز میشود. مهدی باکری و صفیه همسرش؛ همچنین برادرش حمید و همسرش فاطمه در کنار رود کارون فالوده میخورند و شوخی میکنند. این خاطره در ذهن مهدی میگذرد؛ پس از شهادت برادرش، وقتی مهدی به پیکر بی جان برادرش در آب رودخانه که معلق مانده مینگرد و مترصد فرصتی است تا پیکر را به خانه برگرداند. حال مهدی با دست خالی به خانه بازگشته و خواهرش -زهرا -از او شکایت دارد که چرا بدون پیکر برادرش به خانه بازگشته. مهدی همسرش را به مراسم میبرد و خودش در مقابل پارچه نویسی شهدای عملیات قرار میگیرد. پارچه نویسهایی که تمام دیوار را پر کرده و تا بلندای دیوار ادامه دارد. یک بار دیگر موقعیت مهدی در مقابل شهدا و از زاویه بالا تصویر میشود.
اپیزود آخر «لباسهای خیس» نامیده میشود. جریان عملیات بدر در سال ۱۳۶۳ که موقعیت مهدی باکری بین به عقب بازگشتن و ادامه عملیات مانده را نشان میدهد. از طرفی میخواهد تا عملیات به نحو احسن انجام شود؛ از طرفی کمبود نیروی انسانی دارد و بیسیمچی به او دستور عقب گرد را میدهد؛ اما مهدی باکری به عقب باز نمیگردد و تلاش میکند تا با نیروهایش مقاومت کند. نیروهای باوفایش کنارش میمانند، ولی میخواهندتا فرمانده –مهدی باکری- به عقب بازگردد تا زنده بماند. او را سوار یک قایق که زخمیها نیز در آن قایق هستند؛ میکنند تا به عقب برگردد. اما مهدی باکری تمامی کارتهای خود را پاره میکند و در آب روخانه میریزد و از قایق پیاده میشود و به میدان باز میگردد.
در نیزارها مهدی با پشت جبهه و دوستانش صحبت میکند و تلاش میکند با دوستی که دارد، نیروی کمکی به میدان بیاورد؛ اما نتیجه نمیدهد. پس به نیروهایش اجازه بازگشت میدهد؛ اما خودش تنها میخواهد مقاومت کند. اما نیروهای وفادارش میماند و به عقب بر نمیگردند تا به مقام شهادت برسند. چند نفر و مهدی باکری در خط مقدم زنده مانده اند و از خاکمان دفاع میکنند. مهدی باکری زخمی میشود؛ همین چند نفر یاران باوفا، مهدی باکری را در قایق زخمیها میگذارند و تصمیم میگیرند به عقب باز گردند. اما قایق توسط تیراندازی نیروهای بعثی عراق منفجر میشود و همگی به درجه رفیع شهادت نائل میشوند. آخرین تصویر، تصویر پیکر مهدی باکری در اعماق آبها است که موقعیت فیزیکی مهدی باکری را نشان میدهد.
در نتیجه میتوان گفت، فیلم موقعیت مهدی به تصویرسازی عملکرد و جایگاه فکری، روحی و ذهنی مهدی باکری پرداخته است. این بار جایگاه وی را در خانواده اش بررسی میکند و در پایان به خط مقدم جبهه میرسد. او که بچه دار نمیشود، او که پیکر برادرش را به خانه نمیبرد، او و پارچه نویسهای شهادت بسیجیان و او در خط مقدم در مواجهه با کمبود نیرو و امکانات؟! فیلم به لحاظ ساختاری و ریتم دارای ویژگیهای خاصی است. یکی از مهمترین ویژگیهای این فیلم استفاده از زبان ترکی، زبان مادری مهدی باکری که باعث نوعی از مستند انگاری داستان زندگی این فرمانده میشود و دوم بخشی از جلسهای که مهدی باکری پیش از عملیات بابرخی از فرماندهان دیگر سپاه داشته و عملا مخالف عقب گرد و بازگشت نیروها است و معتقد است همه فرماندهان باید مثل او از ابتدا به سربازان بگویند که راه برگشت نیست و یا به شهادت نائل میشویم و یا پیروز میدان خواهیم بود. این دیدگاه در بخشی از فیلم به صورت مستند از زندگی این فرمانده دیده میشود.
تصویر برداریها و طراحی صحنه فیلم بسیار قوی و به نوعی مستند گونه و کاملا به واقعیت نزدیک است. بی هیچ اغراقی تصاویری از جنگ ایران و عراق را به این فیلم پیوند داده به نحوی که کاملا قابل باور است و فیلمی رئالیستی و در عین حال متفاوت را از زندگی مهدی باکری نشان میدهد. همچنین این فیلم بسیار خوش ریتم است و تماشگار علاقمند است تا پایان فیلم با دقت فیلم را تماشا کند. موقعیت مهدی در بازیگری با تکنیک اگر استانیسلاوسکی و همذات پنداری عمیق همراه است و افکتهای صوتی بسیار تاثیرگذاری دارد که به قدرت تاثیرگذاری فیلم افزوده است.
*عضو کانون منتقدان خانه سینما
منبع: آفتاب
کلیدواژه: فیلم موقعیت مهدی موقعیت مهدی خانه باز عقب باز پیکر شهدا نیرو ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۰۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تماشای «العهد الأبدی» در کارون
ایسنا/خوزستان به منظور اشاعه فرهنگ و هنر و در راستای فعالیتهای هنری، نمایشنامه عربی «العهد الأبدی» کاری از هنرمندان گروه تئاتر اشراق شهرستان کارون به صحنه میرود.
سید کاظم قریشی، کارگردان این نمایش، در این باره به ایسنا گفت: این نمایش با همت هنرمندان گروه تئاتر اشراق شهرستان کارون از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در فرهنگسرای مهدیه کوت عبدالله اجرا میشود.
این پیشکسوت تئاتر افزود: نمایش «العهد الابدی» با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کارون، شهرداری و شورای اسلامی شهر کوت عبدالله، فرهنگسرای مهدیه و انجمن هنرهای نمایشی شهرستان کارون روی صحنه میرود.
این نویسنده گفت: این نمایش به مسایلی درباره مرگ، زندگی، امید و جایگاه زن در جامعه میپردازد.
نویسنده این نمایش سالم باوی، کارگردان سید کاظم قریشی و بازیگران هادی ناصری، آمنه ناصری، عزیزه سینایی، عدنان ناصری، رضا باوی و مرام ناصری هستند.
مشاور هنری: عبدالعظیم عساکره، موسیقی و افکت و منشی صحنه: فردوس ناصری و روابط عمومی: سید احسان نوری از دیگر عوامل نمایش «العهد الابدی» به شمار میآیند.
انتهای پیام